Založ si blog

Otec Čas

Skúste si predstaviť svet, kde sa nemeria čas.

Veta, ktorou Mitch Albom otvára príbeh troch navonok úplne odlišných, cudzích ľudí, príbeh života a smrti, príbeh času. Schopnosť autora upútať priamym vstupom do deja, životom viacerých postáv a odvaha písať o smrti sa v najnovšom bestselleri amerického autora prejavila naplno.

Keď mám problém, keď hľadám odpoveď, predstavím si, že zajtra zomriem. Blízkosť smrti ma donúti urobiť najlepšie možné rozhodnutia.

Odmeniť sa dá aj za neúspešnú skúšku. V kníhkupectve nebola potrebná pomoc ochotnej predavačky. Zelená obálka s množstvom vreckových hodiniek a jednoduchým názvom Strážca času ležala na kope ďalších identických obálok medzi momentálne najpredávanejšími knihami. Príbeh Dora, ktorý sa stal Prometheom. Akurát nevedomky a namiesto ohňa priniesol ľuďom poznanie času. Aký veľký to bol počin ukazujú až ďalšie tisícročia života ľudského pokolenia od legendárnej Babylonskej veže. Čas beží. Nemám čas. Potrebujem viac času. Je najvyšší čas. Tráviť čas. Zabíjať čas. Voľný čas. Presne načas. Hra o čas. Koľko času ešte ostáva?

Sedemnásťročné dievča, ktoré krátky, no pre ňu dlhý a krásny čas žije v zdanlivej realite nereálneho vzťahu. Aj vytriezvenie však raz musí prísť. Keď sa k nemu pridá podkopané sebavedomie a výsmech rovesníkov, žiaden ďalší čas už nechce.

Osemdesiatročný podnikateľ, jeden z najbohatších mužov sveta. Rakovina obličiek. Už len pár mesiacov. Už len krátky čas. Lenže on je bohatý a vplyvný. Takmer cíti povinnosť žiť aj naďalej. Kúpiť si čas.

Dor. Otec Čas, ktorý už tisícročia platí za to, že chcel vedieť. Nestarne, nemladne, nezomiera, nežije. Hlasy tisícok a tisícok ľudí prosiacich o čas. Ani tie už neskôr nevníma. Rekapituluje si svoj životný príbeh. Čo čiarka, to udalosť, človek, okamih. Jeho čas. Minulý.

Kniha, pri ktorej som stratila pojem o čase. Po dlhom čase. Je málo, a pritom tak veľa vecí, ktorým sa v živote oplatí venovať čas. Nájsť si na ne čas. Knihy patria k týmto veciam. Prvoradí sú však ľudia. Tráviť čas s človekom, s ľudskou dušou, s jeho dušou, je v dnešnej dobe stále menej vídaný jav. Nehovorím o dnešných nových formách komunikácie. Tie nerátam. Mali by sme si vedieť nájsť čas na to, čo nám za to stojí. Na tých, ktorí nám za to stoja. Aj v dnešnej uponáhľanej dobe. Obzvlášť v nej. I keď niekedy to nie je práve najľahšie. Niekedy musíme obetovať týždeň, aby sme získali rok. Čas každého z nás sa raz naplní. Našou úlohou je postarať sa o to, aby bol naplnený. V tom prípade bude mať náš život, rovnako ako kniha o Čase, happy end.

 

Deň prehier

02.12.2014

„Dnes to bude ďalší dobrý deň,“ vravela som si ráno pri vstávaní z postele, hoc hodiny ukazovali len pár minút po piatej. Hoc vonku mrzlo a mňa čakala cesta z tepla domova na druhý koniec republiky. Hoc už bolo tých dobrých dní v poslednom období skutočne dosť. Hoc som vedela, že takéto veci netreba vravieť príliš nahlas, lebo osud už na vás čaká za rohom [...]

Keď , , milujem Ťa“ nestačí

03.09.2014

Bol chlapcom, ktorý ma poznal najdlhšie. Za tie roky vyrástol na mladého muža, s vlasmi dlhšími ako boli tie moje a zadkom skoro takým dobrým, ako bol ten môj. Minulé leto sme boli obaja mladí a idealistickí. A hoci na ňu neveril, získal si ma práve romantikou. A hviezdami. Tie som vždy zbaštila iba jemu. Mal pevné objatie a rovnako pevné morálne zásady. Mal [...]

Naivné deti, šedí dospelí

21.08.2014

Zavrela som oči a skúsila si predstaviť niečo pozitívne. Niečo, čo by som chcela, nech by to bolo akokoľvek farebné a absurdné. Môj mozog mal však ešte stále nado mnou prevahu a nesmelé optimistické myšlienky zabíjal pohľadom už pri ich zrode. Kedy sa zo mňa stal pesimistický realista? Presný dátum si nepamätám. Pamätám si akurát časy, keď to bolo ešte dobré [...]

SR súdy Kuffovci napadnutie farmár POX

Pojednávanie s Kuffovcami bude pokračovať v júli

25.04.2024 13:18

Súdny proces pokračoval výpoveďou ďalšej svedkyne.

Most v Poprade

V Poprade hrozí, že skolabuje doprava. Pomôcť má bezplatná jazda po diaľnici okolo mesta

25.04.2024 12:45

Je to problém, ktorý trápi vodičov v Poprade už roky. Štvorprúdovka vedúca z centra mesta do Kežmarku sa pod železničným mostom zužuje do dvoch pruhov.

polícia

Opitý vodič zdemoloval tri autá, nafúkal takmer 2,7 promile

25.04.2024 12:19

Škodu na vozidlách predbežne vyčíslili na približne 4 200 eur.

Alexander Lukašenko

Rusi takmer nepostupujú, na fronte je pat, je čas na mierové rokovania, vyhlásil Lukašenko

25.04.2024 12:10

Paradoxom Moskvy je, že na mierovú konferenciu odmieta prísť, rokovanie bez jej účasti však označuje za nezmyselné.

Dominika

Ženy vraj nevedia písať o športe, športovci o literatúre a mladí o živote. Ja si to nemyslím.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 27
Celková čítanosť: 156684x
Priemerná čítanosť článkov: 5803x

Autor blogu