Založ si blog

Chrám

V jednej dedinke, kde každý každého poznal, sa jeden muž rozhodol, že už nebude chodiť do kostola. Čítal mnoho kníh o duchovných veciach a často v nich bolo spomínané to, v čo veria aj kresťania. Boh je v každom z nás. ,,Prečo by som mal teda chodiť do kostola, keď je Boh vo mne?“ dôvodil muž a prestal sa zúčastňovať omší…

Keď som bola malá, kostol bol pre mňa zvláštne miesto. Miesto, kam som ja chodiť musela a ostatní boli zväčša staršie babičky so šatkami na hlave a niekoľkoročnými hašlerkami v kabelke. A tak keď som spolu s mojou babkou a jej kolegyňami sedela ako päťročné dievčatko v lavičke a prijímala tie hašlerky, aby sa nik neurazil, kostol si u mňa veľmi dobré meno nespravil. Musela som byť ticho, kadidlo mi smrdelo a ten ujo vpredu stále hovoril o veciach, ktorým som nerozumela. Niečo o nebi a pekle, o blahoslavených a zatratených, o ľuďoch, ktorí žili pred tisíckami rokov. Ešte ani pesničky neboli pekné. V škôlke sme sa učili krajšie, veselšie. Jediné, na čo som sa v súvislosti s nedeľnou návštevou kostola tešila bolo, že po nej nasledoval spoločný rodinný obed. Pre mňa vtedy samozrejmá vec, dnes často obrovská vzácnosť…

Miestneho kňaza to mrzelo, a tak sa v jeden zimný podvečer vybral za mužom. Našiel ho sedieť pri kozube, v ktorom horel oheň. Sadol si a začali sa rozprávať. Muž čakal, že sa ho bude pýtať, prečo už nechodí do kostola a bude ho presviedčať, nech sa tam vráti. Ostal však prekvapený, pretože rozhovor sa krútil okolo bežných vecí. Zhovárali sa o počasí, o rodine, o práci a podobne. Ako tam tak sedeli, kňaz zobral palicu a jedno polienko posunul ďalej od ostatných…

Dnes už v kostole nedostávam hašlerky. Málokedy som na domácej nedeľnej omši, už nechodím povinne každý mesiac na detskú spoveď. Často je to iný chrám, iný kňaz, striedačka na ihrisku, auto či tichšia ulička v centre najfrekventovanejšieho mesta. Dnes mi už kadidlo vonia. A omše ma bavia. Boh totiž akosi vždy vie, čo tá alebo oná jeho ovečka potrebuje a presne to jej poskytne. Skrz Slovo, stisk ruky či Synovo telo. Skrz piesne, ktoré sú raz plné energie, inokedy zase bázne a vyvolajú zimomriavky. Na rukách aj na duši. Je pravda, že každý z nás je Boží chrám a Boh v ňom prebýva. Keď sa však ľudia stretnú a spojí sa viac takýchto chrámov, Boh a jeho sila rastie. Je to šanca, začať nedeľu úsmevom.

Rozhovor pokračoval a mužovi po hodnej chvíli padol zrak na oheň. Ten jasne horel, zatiaľ čo polienko, ktoré bolo bokom, horieť prestalo. Už len tlelo a miestami bolo vidno popol. Nebolo treba nič hovoriť. Nasledujúcu nedeľu bol muž opäť v kostole.

foto: autorka

Kostol sv. Ignáca z Loyoly, Čierne

Kostol sv. Ignáca z Loyoly, Čierne

Deň prehier

02.12.2014

„Dnes to bude ďalší dobrý deň,“ vravela som si ráno pri vstávaní z postele, hoc hodiny ukazovali len pár minút po piatej. Hoc vonku mrzlo a mňa čakala cesta z tepla domova na druhý koniec republiky. Hoc už bolo tých dobrých dní v poslednom období skutočne dosť. Hoc som vedela, že takéto veci netreba vravieť príliš nahlas, lebo osud už na vás čaká za rohom [...]

Keď , , milujem Ťa“ nestačí

03.09.2014

Bol chlapcom, ktorý ma poznal najdlhšie. Za tie roky vyrástol na mladého muža, s vlasmi dlhšími ako boli tie moje a zadkom skoro takým dobrým, ako bol ten môj. Minulé leto sme boli obaja mladí a idealistickí. A hoci na ňu neveril, získal si ma práve romantikou. A hviezdami. Tie som vždy zbaštila iba jemu. Mal pevné objatie a rovnako pevné morálne zásady. Mal [...]

Naivné deti, šedí dospelí

21.08.2014

Zavrela som oči a skúsila si predstaviť niečo pozitívne. Niečo, čo by som chcela, nech by to bolo akokoľvek farebné a absurdné. Môj mozog mal však ešte stále nado mnou prevahu a nesmelé optimistické myšlienky zabíjal pohľadom už pri ich zrode. Kedy sa zo mňa stal pesimistický realista? Presný dátum si nepamätám. Pamätám si akurát časy, keď to bolo ešte dobré [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

Dominika

Ženy vraj nevedia písať o športe, športovci o literatúre a mladí o živote. Ja si to nemyslím.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 27
Celková čítanosť: 156702x
Priemerná čítanosť článkov: 5804x

Autor blogu